سرخط خبرها

شگرد متقلبانه پر تکرار‌ این‌بار در قامتِ ریجستری تلفن‌همراه

  • کد خبر: ۱۰۲۱۴۹
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
شگرد متقلبانه پر تکرار‌ این‌بار در قامتِ ریجستری تلفن‌همراه
صدای زنگ پیامک گوشی به صدا درمی آید، پیامی به دستتان می‌رسد درباره اینکه هرچه زودتر گوشی تلفن همراهتان را رجیستری کنید و در غیر این صورت باید پیه مشکلات بعدی را که برای گوشی تان اتفاق می‌افتد، به تن بمالید.

محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ «هشدار: مجرمان با ارسال پیامک به نام ثنا، قوه قضائیه، مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته، وزارت اطلاعات و دیگر ادارات دولتی همراه با لینک از شماره‌های شخصی، به دنبال کلاهبرداری و خالی کردن حساب شما هستند. لطفا کلیک نکنید.»

این متن شاید برای شما هم آشنا باشد؛ متن پیامکی که از سامانه پلیس فتا برای شماره تلفن‌های همراهمان ارسال می‌شود و مکرر و مجدد از شهروندان تقاضا می‌کند که لطفا روی لینک‌های ناشناسی که برای شما ارسال می‌شود، کلیک نکنید. زیرا کلیک کردن روی لینک‌های آلوده به بدافزار‌ها و اپلیکیشن‌های مخرب همانا و خالی شدن حساب بانکی و دسترسی افراد سودجو به اطلاعات خصوصی تان همانا.

گویا داستان را باید مشابه همان تماس‌های تلفنی فراوانی در نظر بگیریم که با صحبت‌ها و وعده و وعید‌های دروغین مانند برنده شدن در قرعه کشی، مشترک موردنظر را به ترفندی پای دستگاه‌های عابربانک می‌کشاند و بعد از فشردن دکمه‌های رمز کارتشان، به حساب آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند؛ موضوعی که شاید از بس تکرار شده، به اعتقاد بعضی‌ها دیگر جای توصیه بیشتر باقی نگذاشته است.

با این حال، باز هم روزی نیست که مال باختگانی که به این وسیله هدف سوءاستفاده قرار گرفته اند، به پلیس فتا مراجعه نکنند و بابت خالی شدن حسابشان از فرد یا افرادی که هیچ وقت آن‌ها را ندیده اند، شکایت نداشته باشند. درست مثل چند پرونده کلاهبرداری که به تازگی در پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی گشوده شده و دو شهروند مشهدی به میزان ۱۶ میلیون و ۱۰ میلیون تومان از حسابشان به صورت غیرمجاز برداشت شده یا ارسال پانصد پیامک برای دیگر شهروندان از طریق هک شدن گوشی تلفن همراه شاکی که حاوی لینک‌های آلوده بوده است.

شاید نمونه این پیامک‌هایی که با هدف کلاهبرداری تهیه و تنظیم می‌شود، در چند روز گذشته برای شما هم ارسال شده باشد. صدای زنگ پیامک گوشی به صدا درمی آید، پیامی به دستتان می‌رسد درباره اینکه هرچه زودتر گوشی تلفن همراهتان را رجیستری کنید و در غیر این صورت باید پیه مشکلات بعدی را که برای گوشی تان اتفاق می‌افتد، به تن بمالید. شما هم که می‌بینید زمان زیادی ندارید، ترجیح می‌دهید از طریق همان لینک ارسال شده، اوضاع را فیصله بدهید و با پرداخت ۲ هزار تومان شر رجیستری گوشی را از سرتان باز کنید تا زحمت‌های بعدی و این اداره و آن اداره رفتن را به جان نخرید؛ کاری که به تازگی کلاهبرداران از شما می‌خواهند.

چون از این طریق به اطلاعات کارت بانکی شما و حتی به مخاطبان داخل گوشی تان هم دسترسی پیدا می‌کنند و درنتیجه می‌توانند حسابتان را خالی کنند و حتی تهدیدی می‌شوند علیه همه آدم ها‌ی دیگری که شما را می‌شناسند. داستان همین قدر تکراری و همین قدر ساده است. با این حال، همچنان هستند افرادی که از سادگی آن‌ها سوءاستفاده می‌شود. پس لطفا توصیه‌های ایمنی پلیس فتا را فراموش نکنید و پیش از هر اقدامی دست کم مرورشان کنید.

در سال نو خودتان را به دردسر نیندازید

بنا به توصیه رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی، به هیچ وجه اطلاعات حسابتان را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، روی لینک‌ها و آدرس‌های نامعتبر کلیک نکنید، برنامه‌ها و نرم افزار‌ها را از منبع مطمئن نصب کنید تا نزدیک سال نو برایتان دردسری درست نشود.

براساس آنچه سرهنگ جواد جهانشیری اعلام کرده است، پرونده‌های جدیدی در پلیس فتای استان گشوده شده است که افراد در قالب ارسال پیامک ریجستری گوشی‌های تلفن همراه، طعمه‌های خود را به فضای اپلیکیشن موبایلی آلوده می‌کشانند و بعد از دسترسی به اطلاعات و پیامک‌های فرد، یا حسابش را خالی می‌کنند یا از طریق تلفن همراه او پیام‌های زیادی به مخاطبان طعمه شان می‌فرستند.

پرونده‌ای که طبق اعلام این مقام ارشد پلیس فتای استان، احتمال افزایش شاکی‌های آن متصور است و این یعنی کلاهبرداران همچنان در کمین هستند. البته خبر خوب اینکه رد متهمان اصلی این پرونده زده شده و چند حساب اجاره‌ای که وجوه سرقتی به آن‌ها واریز شده است، شناسایی و مسدود شده  است.
سرهنگ جهانشیری افزود: پیگیری‌های پلیس ادامه دارد و از شهروندان می‌خواهیم همچنان توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->